In een kerkelijke organisatie is sprake van veel onderlinge contacten tussen gemeenteleden van alle leeftijden. Daarbij is het denkbaar dat gemeenteleden te maken kunnen krijgen met signalen van kindermishandeling, ouderenmishandeling en/of huiselijk geweld.

Om ambtsdragers en vrijwilligers die met dergelijke signalen te maken krijgen te ondersteunen in de omgang hiermee is er de ‘Notitie kindermishandeling en huiselijk geweld’ (Algemene Kerkenraad, oktober 2015). In deze notitie wordt o.a. uitgelegd wat precies onder ‘huiselijk geweld’ verstaan wordt en wat mogelijke signalen zijn. Verder is er een ‘stappenplan’ dat gevolgd dient te worden als iemand een vermoeden heeft van huiselijk geweld.

Voor gemeenteleden, die geen ambtsdrager of vrijwilliger zijn, geldt: Als u in uw omgeving signalen opvangt die u het vermoeden geven dat er sprake is van huiselijk geweld, neem deze signalen dan serieus en doe er iets mee:

1. Als het mogelijk is: bespreek wat u hebt waargenomen met de persoon die het betreft.
  2. Vraag advies bij het advies- en meldpunt ‘Veilig Thuis’, 0800-2000, http://www.vooreenveiligthuis.nl
    Op de website van ‘Veilig Thuis’ vindt u veel praktische informatie en kunt u gemakkelijk antwoorden vinden op eventuele vragen rond dit thema.

* De ‘Notitie kindermishandeling en huiselijk geweld’ is op te vragen bij de wijkpredikanten, wijkscriba’s en de intern vertrouwenspersoon.
* Voor vragen en overige informatie kunt u terecht bij de intern vertrouwenspersoon.

Vertrouwenspersonen:

Henrike van Ooijen en Wim van Oostende