jeugdiaconaatAls diaconie van de hervormde gemeente Putten willen we ook aandacht geven aan het jeugddiaconaat. In principe zijn er twee soorten jeugddiaconaat te onderscheiden: diaconaat dóór jongeren en diaconaat vóór jongeren.
Voor het eerste is al een en ander opgezet.  Hieronder volgt een korte beschrijving van wat de twee soorten jeugddiaconaat inhouden. De Jeugdraad is hierin ook betrokken; zij kennen de jongeren het best, en kunnen bepaalde activiteiten coördineren via de leiding van de clubs en verenigingen.

Diaconaat dóór jongeren
Binnen onze hervormde gemeente worden jongeren, tieners en kinderen aangemoedigd en begeleid bij diaconale activiteiten. Vanuit of via de diaconie worden er voorstellen gedaan, denk aan bepaalde goede doelen of het bieden van praktische hulp, die verder door de clubs en verenigingen kunnen worden opgepakt en uitgewerkt. Het doel is eigenlijk tweeledig: jongeren bieden praktische hulp waar de naaste bij gebaat is. Ook de ander mag weten hoe de liefde van Christus doorwerkt in het hart van een gelovige tiener. Het is eigenlijk getuigenis afgeven van je overtuiging, dat je gedreven bent om, vanuit je geloof, je om je naaste te bekommeren. Daarnaast mag het werk ook dienen tot het kennis nemen van de problematiek van de maatschappij, de wereld om ons heen. Het maakt de jongere bewust van het feit dat er nood is in deze wereld.
Momenteel lopen er een aantal zaken die onder deze vorm van jeugddiaconaat geschaard zouden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het collecteren door jongeren in de zangdiensten op de tweede feestdagen, of het halen en brengen van de bewoners van Elim naar de kerkdienst. Verder zijn er veel ideeën, die nog verder uitgewerkt moeten worden. En suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

Diaconaat vóór jongeren
Er zijn binnen en buiten onze gemeente jongeren die best een steuntje in de rug zouden kunnen gebruiken. Die problemen hebben, bijvoorbeeld met hun gezondheid, met hun thuissituatie, of eenvoudigweg leven in armoede. Juist voor deze doelgroep is deze vorm van jeugddiaconaat bestemd. Andere jongeren uit onze gemeente zouden hierin prima, onder begeleiding, een rol kunnen spelen. Zij staan immers in dezelfde belevingswereld.

Naast deze twee soorten van jeugddiaconaat, wil de diaconie ook graag op bezoek bij de jongeren om hen een en ander te vertellen over wat de diaconie doet, om bekendheid te geven aan dit onderdeel van het kerkenwerk.

Contactpersoon: Gerben van den Hazel

Telefoon: 0630158280