wederkomstChristelijke feesten: Wederkomst

Dit feest had je in dit rijtje waarschijnlijk niet verwacht. Want alle andere feesten waar je hier over hebt kunnen lezen, zijn ooit begonnen. Ooit werd Jezus geboren, stierf Hij en stond Hij op uit de dood. Ooit ging Hij terug naar de hemel en gaf Hij Zijn geest. Bij al die feesten waren andere mensen aanwezig die er van kunnen getuigen.

Jezus heeft vaak verteld dat Hij terug zal komen, op dezelfde manier waarop Hij de wereld met Hemelvaart verliet. Maar die wederkomst is nog niet geweest. Het moet nog gebeuren en geen mens weet hoe dat precies zal gaan.

De christelijke kerk kijkt reikhalzend uit naar dat moment. Dat is het moment waarop Jezus terug komt en alles hersteld zal worden naar de staat waarop God het bedoeld had. Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Daar is geen plaats voor de duivel. De zonde zal daar definitief weg zijn net als ziekte, verdriet, zorgen of de dood. Daar zullen we samen met God leven, Hem van aangezicht tot aangezicht zien en Hem kennen zoals Hij is. En het mooie is: dat zal nooit meer over gaan. Dat blijft. Eeuwig.

De Bijbel leert ons dat er bij de wederkomst nog meer gebeuren zal. Alle mensen die eens gestorven zijn, zullen uit de dood worden opgewekt. Er zal scheiding worden aangebracht tussen de mensen die in Jezus geloven en de mensen die Hem verworpen hebben. De mensen die in Jezus geloven, zullen met Hem in de hemel zijn. Voor degenen die Hem niet hebben willen kennen is daar geen plaats. De Bijbel gebruikt daar woorden voor die in onze oren terecht angstaanjagend klinken, zoals de hel of de buitenste duisternis. Misschien jaagt jou dat ook wel angst aan. Maar vergeet dan niet dat Jezus iets anders met je voor heeft. Hij wil dat je Hem kent, Hij wil je Zijn Geest geven. Hij wacht op je om je te laten weten dat die feesten van de kerk ook jouw persoonlijke feesten kunnen zijn!