. Web Pasen kruis en graf

Christelijke feesten: Pasen

Pasen is hét centrale feest van de   christelijke kerk. Het is het feest van leven uit de dood. De kerk viert de opstanding van Jezus uit de dood.

De dood en opstanding van Jezus vonden plaats op het Joodse Paasfeest, dat Pesach of Pascha heet. De Joden herdenken dan dat ze uit de slavernij van Egypte werden bevrijd. De uittocht of exodus was het begin van de trektocht onder leiding van Mozes naar het beloofde land.

Jezus was dood, gestorven aan het kruis en begraven. Drie dagen later staat Jezus op uit de dood. Pasen is opstanding. Er is verzoening tussen God en mensen. Alle leed is door Jezus weggedragen. De dood heeft het laatste woord niet meer.

Met Pasen denken we niet alleen aan dat Pesach-feest 2000 jaar geleden. Natuurlijk, dat ook. Maar we kijken ook vooruit. Net zoals Jezus ons voorging en weer leeft, zullen ook wij eens opstaan uit de dood. Hij zal ons dan opwekken. Lees daar meer over op de pagina over de Wederkomst.