Afsluitingsmarkt HGJB-project

Bij Oude Kerk
Categorieën: De gemeente

hgjb

Ook dit jaar doen we mee met de diaconale actie van de HGJB onder het thema ‘Open je ogen’. We halen niet alleen geld op, maar proberen ook lokale initiatieven te ondersteunen. Het geld wat we met de afsluitingsmarkt ophalen, gaat deels naar de christenen in Egypte. Hieronder meer informatie.

HGJB project ‘Open je ogen’ 16 maart!

Voor het seizoen 2017/2018 heeft de HGJB een diaconaal project opgezet waar lokale clubs en verenigingen aan de slag gaan rondom een thema. Dit jaar is het thema ‘Open je ogen’, wat gaat over ‘actief zien’ rondom drie punten:

1.   Open je ogen… voor God (Hij opent eerst Zijn ogen voor ons);

2.   Open je ogen… voor de gelovige ander (in de kerk ontmoeten we andere mensen);

3.   Open je ogen… voor de wereld om je heen.

Bij dit laatste punt (‘de wereld om je heen’) willen we meekijken met christenen in Egypte. Hoe zien zij de drie thema’s die hiervoor zijn beschreven? Een aantal Nederlandse jongeren heeft voor het project een reis naar Egypte gemaakt. Van deze reis is een vier-delige Youtube serie gemaakt, die gaat over de indrukken die de jongeren hebben opgedaan, de ontmoeting met de Egyptische christenen en hun levensvragen in een land waar christenen worden achtergesteld en vervolgd. De serie is te vinden op Youtube: zoek ‘HGJB open je ogen’. Op de website van de HGJB & GZB www.diaconaalproject.nl is ook informatie te vinden en een link naar de Youtube serie.

De afsluiting van het project is D.V. vrijdag 16 maart in De Aker. Om 18.45 uur is de opening in de Oude Kerk, waarna we om 19.15 uur oversteken naar De Aker waar de markt plaats vindt. Verschillende clubs bieden diverse producten en lekkernijen aan.

Tot ziens op de 16e, komt u/kom jij ook?

Situatie Egypte: niet makkelijk

Het is niet makkelijk om christen te zijn in een islamitisch land als Egypte. Kerken krijgen vaak te maken met weerstand en wantrouwen. Sommige Egyptenaren denken zelfs dat christenen gevaarlijk zijn en hun kerken vol hebben liggen met wapens. Toch trekken de christenen in Egypte zich niet terug. Ze vormen samen levende gemeenten waar ze elkaar ontmoeten, God aanbidden en groeien in hun geloof. Daarnaast kijken ze hoe zij concreet iets kunnen doen voor de mensen in hun omgeving. De hoofdstad Caïro groeit supersnel. Elke dag komen er honderden mensen bij, op zoek naar werk. Die mensen komen terecht in de (sloppen)wijken aan de rand van Caïro, waar bijna geen voorzieningen zijn. Juist op zulke plekken wil de kerk aanwezig zijn en worden nieuwe gemeenten gesticht. Ze willen met open ogen in de wereld staan en zo de liefde van God uitdragen.

Wat doet de kerk?

• Medische zorg: Sommige artsen werken naast hun gewone werk één dag in de week vrijwillig in het kerkgebouw. Zo kunnen ook de armste mensen medische zorg krijgen.

• Kinderopvang: Ouders moeten soms allebei werken om genoeg te kunnen verdienen. De kerk helpt door hun kinderen op te vangen en liefdevol te begeleiden.

• Scholing: Vrouwen worden geholpen om een vak te leren. Zij kunnen bijvoorbeeld door een naaicursus zelf kleren maken voor hun kinderen en ook nog wat geld verdienen.

• Jeugdwerk: Kerken organiseren een zondagsschool en vakantiebijbelclub voor de kinderen uit de buurt. De kinderen komen zo graag, dat de lokalen soms uitpuilen!

Met vriendelijke groet,
Gerjanne Loedeman – van den Berg